Czym jest Aqua Fitness?


AQUA FITNESS jest to forma ruchu, która cieszy się ogromną popularnością na całym świecie, i to zarówno wśród osób zdrowych, jak i z problemami zdrowotnymi. W ogólnym ujęciu jest to trening w wodzie, mający na celu wzmocnienie i uelastycznienie mięsni, wysmuklenie sylwetki oraz poprawę kondycji ćwiczących.
Co wiec sprawia, że jest on wyjątkowy?

Cechą charakterystyczną tej formy zajęć jest to, że prowadzone są one w pełnym odciążeniu, co możliwe jest dzięki wyporności wody. Ciało ludzkie waży w wodzie, w zależności od stopnia zanurzenia, nawet do ok. 90% mniej niż na lądzie, dzięki czemu ćwiczenia w niej wykonywane nie powodują obciążania stawów i są całkowicie bezpieczne, a zarazem skuteczne.

Środowisko wodne stawia ruchom duży opór, można więc zwiększać siłę mięśni bez konieczności wyciskania potu na siłowni. Sprawą niezwykle ważną jest to, że podczas zajęć w wodzie nie odczuwa się wysiłku i tożsamego z nim zmęczenia, mimo iż mięśnie pracują bardzo intensywnie. Do tego warto dodać, że kontuzje podczas ćwiczeń w wodzie praktycznie się nie zdarzają.

Dzięki zastosowaniu specjalnego sprzętu wypornościowego można w istotny sposób zwiększać efektywność ćwiczeń, a udział w zajęciach nie wymaga umiejętności pływania.

Dla kogo przeznaczone są zajęcia Aqua Fitness?


Zajęcia te przeznaczone są dosłownie dla każdego. Aqua fitness jest polecany szczególnie dla osób pragnących podnieść swój poziom sprawności fizycznej, zrzucić zbędne kilogramy i wyrzeźbić swoją sylwetkę.

Dzięki swojemu działaniu prozdrowotnemu wskazany jest dla osób po przebytych urazach, dotkniętych bólami stawów i kręgosłupa, osób po operacjach, otyłych, a także ludzi starszych i dzieci.

To również świetna forma ruchu dla osób mających kłopoty z:
▪ układem sercowo-naczyniowym (ułatwia bowiem odprowadzanie krwi żylnej z części obwodowej do centrum, przyczynia się do zwiększenia pojemności wyrzutowej serca)
▪ oddechowym (efektywnie angażuje mięśnie oddechowe główne i pomocnicze),
▪ cierpiących na osteoporozę (zwiększa gęstość kości), a także
▪ kobiet w ciąży.

Trening w wodzie wpływa również pozytywnie na naszą psychikę, przez co wskazany jest szczególnie dla osób zestresowanych (zwiększenie wydzielania endorfiny – hormonu szczęścia), osób nieumiejących pływać (oswaja z wodą, daje bezpieczeństwo dzięki ćwiczeniom w grupie), a także sportowców (jako forma odprężenia i rozluźnienia).

Jakie efekty dają ćwiczenia w wodzie?


Jako pierwsze i najbardziej oczywiste efekty związane z aktywnością ruchową w wodzie należy wymienić:

▪ utratę zbędnych kilogramów, wysmuklenie i wyrzeźbienie sylwetki (w ciągu godziny spalanych jest około 580 kcal),
▪ wzmocnienie mięśni (zwłaszcza mięśni odpowiedzialnych za prawidłową postawę, mięśni brzucha, ud i pośladków),
▪ zwiększenie wytrzymałości organizmu, poprawę koordynacji ruchowej i równowagi.

Poza wymienionymi bardzo istotne są właściwości prozdrowotne, które sprawiają, że trening w wodzie jest tak wszechstronną formą zajęć stosowaną dla poprawy naszego samopoczucia i niejednokrotnie wspomaganiem leczenia wielu schorzeń. Trening w wodzie m.in.:

▪ odciąża stawy i kręgosłup, a także przyczynia się do zwiększenia ruchomości i zakresu ruchu w stawach,
▪ zwiększa elastyczność mięśni, ścięgien i wiązadeł,
▪ wpływa na autokorekcję postawy,
▪ działa przeciwbólowo (poprzez zmniejszenie wrażliwości zakończeń nerwowych),
▪ wspomaga terapie antyżylakowe (poprzez pompowanie krwi z dolnych kończyn z dużą siłą w stronę serca),
▪ jest to bardzo skuteczny sposób walki z cellulitem (poprzez ćwiczenia wzmacniające i poprawiające krążenie w połączeniu z masującym wpływem wody).

Nie można także zapominać, że podczas zajęć w grupie przy odpowiednio dobranej muzyce następuje likwidacja napięcia i stresu, bo choć na chwilę można oddać się niesamowitej atmosferze ćwiczeń zapominając o troskach dnia codziennego.